. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

5.1.15

8 TIPS for a healthier lifestyle

Hej piger! Hvis i lige som mig gerne bare vil tilbage i form efter en måned (hense: december) med rigtig, rigtig store mængder af slik og kage og minus på motionskontoen, eller i måske har et nytårsfortsæt at holde eller et par kilo at smide, så kommer her et par tips til et sundere liv. Det er ikke et emne jeg sådan har bragt op på bloggen før, men egentlig noget jeg har en ret stor interesse for - så skriv lige hvis i vil have flere indlæg i stil med dette, ikke? Husk også på at jeg bestemt ikke er nogen ekspert, men bare snakker ud fra egne erfaringer og viden. Enjoy!

1) Sæt dig nogle mål. Inden du går i gang med den (måske) lidt uoverskuelige opgave, så sæt dig ned og brug bare et par minutter på at skrive lidt ned omkring hvad dit mål er. Vil du gerne tabe dig de ekstra par kilo? Vil du gerne have strammet op rundt omkring? Eller vil du bare gerne i bedre form, så du ikke altid sakker bag ud på løbeture fx.? Eller måske vil du bare gerne være generelt sundere for at få mere energi og overskud i hverdagen? Det er lidt nemmere når du har noget at gå efter, og så er du også meget mere målrettet.

2) Find en form for motion du godt kan lide. De næste par måneder bliver rigtig, rigtig lange og hårde hvis du dyrker en form for motion du faktisk ikke kan lide. Jeg kan rigtig godt lide at løbe udenfor - så det er selvfølgelig det jeg gør. Men hvis du ikke kan lide dét, så finder du da bare noget andet. Måske du er mere til cykling, hjemmetræning efter videoer, rulleskøjtning eller måske træning i et fitnesscenter? Mulighederne er mange.

3) Planlægning er vejen frem. Du kan gøre det hele meget nemmere for dig selv ved at planlægge i forvejen. Læg dit løbetøj frem om aftenen så du er klar til at hoppe i det om morgenen (eller senere på dagen). Lav din frokost klar om aftenen og pak den i køleskabet, så det eneste du skal gøre ved frokosttid er at finde den frem, skær grøntsager og frugt ud i tern, stave og lign. og opbevar i poser i køleskabet, frys bananer og bær ned så der altid er til smoothies, bag grovboller søndag så du har til resen af ugen osv. osv.
4) Snack imellem måltiderne. I stedet for at holde dig til tre store måltider, så er det faktisk lidt nemmere at holde sig fra de søde sager hvis man snacker lidt (eller lidt meget) i løbet af dagen. Man skal selvfølgelig bare huske at snacke på sunde ting, som fx. nødder, tørret frugt, frisk frugt, grøntsagsstave (evt. med en dip til) og lign. Et stykke mørkt chokolade (med høj kakaoprocent) er et godt alternativ til alm. chokolade og slik.

5) Tænk over hvad du drikker. En rigtig god start på en sund(ere) livsstil/et vægttab (eller hvad man nu er ude efter) er at skære sodavand, juice, saftevand, kakao osv. væk (om ikke andet så bare sodavand), og så skifte det ud med en masse vand, hjemmelavede smoothies og hjemmepresset juice. Det er så meget bedre for dig og din krop.

6) Du har brug for søvn! Søvn er rigtig vigtigt, og for lidt søvn kan faktisk gøre at du har nemmere ved at tage på (google det lige, jeg er ikke så meget inde i det). Derfor skal du helst have mindst 8 timers søvn hver nat. Det vil også give dig meget mere energi i løbet af dagen, som du helt sikkert kan udnytte senere, og du vil også føle dig friskere og gladere - og se ud på sammen måde ;).

7) Tag små skridt af gangen. Lad være med at starte ud med at løbe 10 km hver dag og lave en regel om, at du overhovedet ikke må spise slik og drikke sodavand, for det holder ikke i længden, og så falder du bare tilbage i dine gamle vaner. Derfor, så tag små skridt af gangen. Skær først sodavanden væk og træn måske bare en enkelt eller to gange om ugen - over en længere periode kan du så hele tiden sætte "sværhedsgraden" højere op.

8) Invester i nyt træningstøj. Denne er faktisk en af mine yndlings, for man kan altså med god samvittighed gå ud og købe noget nyt, lækkert træningstøj. Hvis man har brugt nogle penge på noget nyt vil man føle det er spild af penge hvis ikke man bruger det (det er det jo egentlig også), og så er det altså også lidt motiverende når man ser lækker ud i sit nye træningstøj. Jeg glæder mig fx. altid til at komme ud og teste nyt løbetøj og løbe i det.
........................................................................................................................................................................................

10 kommentarer :

  1. Hej Cecilie,
    Dette var virkelig et brugbart indlæg, og jeg synes, at alle dine råd er velformulerede og til at gå til. Jeg siger mange tak, og så vil jeg et smut i SportsMaster i morgen efter en træningsmåtte ;)
    God aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Julia,
      Tusind tak, det er jeg vildt glad for at du synes - og sikke en god idé med træningsmåtten! :)

      Slet
  2. Ih, super fedt og inspirerende indlæg. - Du må meget gerne poste mere af den slags! F.eks. gode idéer til sunde snacks, dine top 5 hjemmetræningsvideoer osv. Elsker at læse sådan nogle indlæg, og det motiverer mig på en måde til at komme i gang med lidt træning selv. :)
    Knus Natasja.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, og tak for de gode idéer!
      Det er jeg glad for at høre<3

      Slet
  3. Rigtig gode fif, dem vil jeg lige huske :)

    SvarSlet
  4. Rigtig gode råd! Det er sjovt, for jeg tror jeg er synder i stort set ALLE rådene på din lille liste. Det kunne være, at jeg skulle til at være mere opmærksom på det du har skrevet, inden jeg kaster mig ud i de helt store trænings-projekter :)

    HOPELESSWANDERER

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for du kunne bruge det! :)

      Slet
  5. Fede tip, set vigtigste for mig er lækre mellemmåltider for ikke at falde i i løbet af dagen.

    / Liselotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak! Jeg har det på samme måde :)

      Slet